17 septembra 2013

Panenka v závoji




Závoj, čipka ale určite aj mnohé iné pomenovania má tenká blana popretkávaná tukom ktorá sa získava pri zabíjačkách… do tejto blany sa potom robia rôzne zabíjačkové špeciality… ak sa vám ju podarí kúpiť u dobrého mäsiara môžete si takúto špecialitku spraviť aj doma a bez zabíjačky… 








na klobáskové mäso potrebujeme:
2kg bravčový bôčik prerastený 
40g soľ,  mleté čierne korenie
mletá červená sladká,  štipľavá paprika, rasca, 1 celá hlava cesnaku

ostatné:
bravčová panenka  *  závoj  *  domáca klobása





Tak toto je závoj. Je to taká tenká blanka popretkávaná tukom. Je to úžasná surovina vhodná na obaľovanie mäsa, hlavne rolád z mletého mäsa. Nahradí alobal, dokonale drží tvar a hlavne pri pečení udrží mäso šťavnaté, po zapečení na povrchu jemne chrumkavé. 
Je sobota poobede a ja sa púšťam do práce. Aby som moc netrpela, ťažké a náročné práce, ako je mletie mäsa prenechávam manželovi. My čo sme skúsenejšie povzbudzujeme manžela (priateľa), skrátka chlapa, výkrikmi typu: Miláčik ide ti to úžasne. Mladšie ročníky môžu aj: Drahý ty si taký silný. Aby sa nepovedalo, priložím aj ja ruku k dielu a ošúpem celú hlavu cesnaku :-) 




Keď je mäso pomleté, odvážim ho a dám na každé kilo mäsa 20g soli. Ak by sa vám zdalo, že je to málo za žiadnych okolností nepridávajte. Verte, že je to akurát. Ostatné suroviny pridávam primerane množstvu. Bohužiaľ ani ja, ani manžel ostatné koreniny nevážime, dávame ich od oka... a potom už len ochutnávame, či je to dobré...



keď bolo naše klobáskové mäso dobré, natlačila som ho do misky, uzavrela a dala do chladničky, kde bude odpočívať do druhého dňa...


Je nedeľa ráno a je načase pustiť sa znova do práce. Teraz už manželovu pomoc nepotrebujem, zato mu z dôverou prenechám vysávanie a iné práce domáce.... a ja ideme plniť panenku. Na zabíjačke sa to robilo tak, že panenka sa napichla na ten nadievací stroj a do stredu sa natlačilo klobáskové mäso... no urobte to doma! Tak som to urobila tak, že klobásku som dala do mrazáku, do stredu panenky som urobila otvor a do neho som natlačila zmrznutú, ošúpanú klobásu... a že baba si neporadí :-)




no a teraz to už ide samo, na dosku si rozprestriem závoj naň uložím klobáskové mäso a naplnenú panenku a vytvarujem mäsovú šišku....



každú šišku  zabalím do závoja, najlepšie je keď ju tým závojom omotám aspoň dvakrát... ja som urobila dve šišky. 
Plech zakryjem alobalom a pečiem na 200°C asi tak hodinu, dĺžka pečenia záleží od veľkosti šišky...



asi tak za hodinku som mäso skontrolovala, normálne človek do mäsa pichne aby zistil či je upečené, tu to nikomu neradím, pretože aj tak nič nezistíte..... ale ak má mäso peknú farbu a vypustilo dosť šťavy tak ho odokryjeme a ešte chvíľku zapekáme. Mäso po vychladnutí zabalíme do alobalu a odložíme do chladu najlepšie cez noc.
a takto krásne vyzerá roláda na druhý deň, studená a nakrájaná na tenké plátky... 
nielen vyzerá ale aj fantasticky chutí...
a ešte niečo... výpek z mäsa zlejem do misky a nechám stuhnúť, upečiem bagety a výborné raňajky sú na stole....
a to vám budú niektorí ľudia tvrdiť aké je to nezdravé :-)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára