16 októbra 2013

Desiatové bagetky


Kedysi dávno, keď som deťom chystala desiatu do školy, občas som sa veru potrápila čo im zabaliť. Teraz už desiatu chystám tak akurát mužovi aj to len občas... a keďže ma táto povinnosť čakala práve teraz, povedala som si, že keď už, tak už a rovno som upiekla malé bagetky a naplnila som ich všetkým čo som doma našla...


Čo budeme potrebovať na bagety:
300g múka hladká  *  150g tmavá žitná chlebová múka  *  50g ovsené vločky  
lyžicu masla  *  20g droždie (1/2 kocky)  *  350ml srvátky (vody)  *  lyžička soli
ľanové semienka  *  slnečnicové semienka  *  sezamové semienka

Čo budeme potrebovať na nátierku:
500ml biely jogurt  *  100-150g maslo  *  2 lyžice majonézy
1 veľká cibuľa  *  soľ  *  mleté čierne korenie  
petržlenová vňať

Ostatné:
všetko čo nájdete v chladničke  
pečené mäso  *  šunka  *  klobása
rôzne druhy syrov  *  vajcia na tvrdo
rôzne druhy zeleniny  *   ovocie 



Najskôr, najlepšie večer, si upravíme jogurt  *  do väčšej misky dáme veľké sitko, naň položíme čisté plátienko, ja na tento účel používam veľkú pánsku vreckovku, a vylejeme jogurt  *  necháme stiecť niekoľko hodín, najlepšie cez noc  *  môžeme to strčiť do chladničky,  alebo ak nie je veľmi teplo môžeme to nechať aj na kuchynskej linke  *  ráno získame dve vynikajúce suroviny, veľmi hustý jogurt, ktorý tvorí základ nátierok ale po pridaní cukru môže tvoriť základ sladkého dezertu no a získali sme aj srvátku, z tej môžeme uvariť dobrú kyslú, napr. zemiakovú polievku, alebo ju použijeme pri pečení chleba, alebo pečiva....

odmeriame si 350ml srvátky, ak je jej málo prilejeme vodu  *  v troche srvátky rozmiešame droždie a necháme chvíľu nažiť  *  pridáme obe múky a ovsené vločky  *  pridáme tuk (maslo, olej, masť), soľ a zbytok srvátky  *  najskôr len vidličkou zamiešame a potom rukou domiesime cesto

pridáme semienka a už len zľahka premiesime aby sme semienka zbytočne nerozlámali, hlavne tie veľké  *  cesto necháme prikryté vykysnúť  *  cesto kysne trochu dlhšie, kľudne naň zabudnite aj na tri hodiny

formu si vymastíme olejom, ja to robím aj vtedy keď používam formu ktorú netreba vymazávať.... zistila som, že upečené bagety sú potom chrumkavé aj zo strán a zospodu,  nevysýpame múkou  *  vykysnuté cesto si rozdelíme na šesť dielov, ja si ich vážim aby bol každý zhruba rovnaký  *  vytvarujeme valčeky, dáme do formy a potrieme olejom  *  necháme vykysnúť

vykysnuté bagetky potrieme osolenou  vodou a dáme piecť do horúcej rúry na 250°C hneď zmiernime na 220°C a pečieme asi 12-15 minút  *  test špajdlou to istí  *  upečené bagetky vyklopíme a necháme na mriežke vychladnúť

a ideme na nátierku  -  moja najobľúbenejšia, základná nátierka vznikne  jednoduchým zmiešaním hustého jogurtu, masla, nadrobno nakrájanej cibuľky, petrželky, soli a mletého čierneho korenia  *  ak chcete nátierku vylepšiť pridajte trochu majonézy

bagetky nám vychladli a môžeme plniť -  teraz je čas prevetrať chladničku, všetko čo v nej je a čo sa dá použiť si vytiahneme a môžeme kombinovať  *  môj muž v nedeľu robil fantastické bravčové plecko prešpikované slaninou, kúsok zabalený v alobale čakal v chladničke len na túto príložitosť  *  takže bagetku rozkrojíme natrieme jogurtovou nátierkou, preložíme plátkami mäsa, pridáme rajčinu, vajíčko na tvrdo, papriku, petrželku a je to!!!

a toto bude bagetka pre mňa - tak trochu divočina  *  bagetku rozkrojíme, natrieme jogurtovou nátierkou, na ňu naukladáme prepolené hrozno, syr brie a pikantnú chili omáčku domácej výroby a ešte petrželka musí byť 
 a toto je mäsová bageta pre môjho muža
 a toto zas syrovo - hroznová pre mňa
 a mužovi som ešte pribalila jabĺčko, cereálne sušienky a malá čokoládka ku kávičke nemôže uškodiť...

2 komentáre:

  1. Bagetky vyzerajú veľmi dobre a páči sa mi v recepte aj tá žitná múka.Určite vyskúšam,len neviem kde by som kúpila takúto formu...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ahoj, formu som kúpila asi pred troma rokmi v Lídli a mávajú ju tam pravidelne, aj teraz pred Vianocami ju mali... a asi aj na nejakých e-shopoch by sa dala zohnať... je výborná nielen na slané pečivo, ale aj na sladké makové, lekvárové buchty, ja v nej robím mini vianočky, maxi muffiny, ale aj zemiaky na spôsob francúzskych... skrátka dá sa všeličo :)

      Odstrániť