23 júna 2014

Kurča na provensálsky spôsob

Tento recept mám z televízie. Kedysi dávno ho v nejakej relácii varil Vlado Muller. Je to jeden z mála receptov ktorý neprešiel žiadnymi rodinnými úpravami a my ho dnes varíme presne tak ako ho vtedy varil pán Muller. Dnes je to už náš rodinný recept a ja ho varím veľmi rada lebo je to jedlo z jedného hrnca... keď sme už pri hrnci, treba si zadovážiť aspoň jeden veľký, hlboký pekáč z pokrievkou najlepšie liatinový... ten môj mám už 35 rokov, je ťažký ako ďas, ale nepoznám nič lepšie na pečenie mäsa akéhokoľvek druhu, najnovšie aj chleba  a keďže je nezničiteľný raz ho zdedí dcéra a bude v ňom piecť tak ako ja používam napr. bábovkovú formu mojej mamy... aj tú raz zdedí naša dcéra...




Čo budeme potrebovať:
v prvom rade kurča a  veľa, veľa zeleniny - 
mrkvu, ešte viac ako je na obrázku, ja som ešte pridala 3 veľké
3 veľké cibule 
podľa uváženia a veľkosti  4-5-6 strúčikov cesnaku
trochu petržlenu  a kúsok zeleru
 šampiňóny čerstvé, alebo iné hríby sušené, mrazené ale nie z konzervy
jeden veľký rajčinový pretlak alebo pasírované paradajky z tetrapacku
4-5 lyžíc provensálskeho korenia
čerstvé bylinky - petržlenová vňať, bazalka, tymián, koriander, estragón
2-3 bobkové listy
trochu soli

ako príloha ľubovoľné cestoviny
...pustime sa do varenia:
pripravíme si vhodný, najlepšie hlboký pekáč s pokrievkou
načistíme si zeleninu, nakrájame ju na hrubo, zeleniny musí byť veľa... všetko, okrem šampiňónov dáme do pekáča, pridáme bobkový list a viazaničku byliniek, ja ju zviažem motúzom aby sa mi ľahšie vyberala, pretože bylinky nám jedlo pri varení ochutia, ale potom ich vyhodíme
zeleninu posypeme lyžicou provensálskeho korenia a posolíme
na zeleninu naukladáme rozporcované osolené kurča
zalejeme pasírovanými paradajkami, alebo paradajkovým pretlakom, ktorý si ale rozriedime vodou
znovu to posypeme provensálskym korením, tým netreba šetriť... keby som nemala bylinky, dala by som ešte viac korenia ako je na obrázku, pretože provensálske korenie nie je korenie v pravom zmysle slova, je to skôr zmes sušených byliniek, tak sa toho netreba báť... 4-5 veľkých lyžíc na jedno kurča
a teraz všetko zalejeme vodou, nielen podliať ale zaliať tak aby bolo mäso zakryté, je to jedlo so šťavou tak nech je jej veľa...
zakryjeme a dáme do rúry, ja to dávam do studenej rúry, nastavím 200°C na 50-60 minút, podľa veľkosti kuraťa a viac sa nestarám, ak by ste to dali do vyhriatej rúry tak sa čas samozrejme skráti o cca 15 minút
po hodine vyberiem hrniec z rúry, bylinky vyhodím, pridám šampiňóny a nechám dusiť asi 15 minút 
potom odokryjem, ochutnám a ak treba dosolím, väčšinou ešte pridám vody a už nechám len zapiecť
a je uvarené, ešte uvariť cestoviny a obed môže ísť na stôl...

2 komentáre:

  1. Teda, to musí byť dobrota. Recept si uložím a cez víkend ho skúsim, tak som zvedavá, ako sa mi kurča povedie :-). My máme veľkú výhodu v tom, že máme vlastné kurčatá, takže o to to bude lepšie :-). Máme sliepky a kohúta a o kurčatá nie je núdza :-D. Síce musím ku sliepkam každý deň ísť a dať im kŕmenie , vodu a zobrať vajíčka, ale keď človek niečo chce, tak pre to musí niečo urobiť.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) dúfam, že Vám bude chutiť, u nás je toto klasika a má veľkú výhodu, 20 minút roboty a nemusím nič viac robiť len vytiahnuť hotové z rúry :)
      tak tie vlastné kurčatá ticho závidím, teda mi máme tiež sliepky, iba od jesene, ale už nesú 6-7 vajíčok denne, z čoho máme obrovskú radosť. O sliepočky sa stará môj manžel a možno na jar kúpi aj kohúta :)

      Odstrániť