25 decembra 2016

Vegetky

Vegetky sú malé, slané, chrumkavé kolieska a áno, na ich prípravu sa používa vegeta - preto ten názov. Je mi jasné, že pri vyslovení slova vegeta mnohí kričia od hrôzy lebo vegeta je blé-blé, hnus a čistý des. Koniec koncov ani ja ju nepoužívam už minimálne 13 rokov, ale nie preto, že by som bola stopercentne presvedčená o jej škodlivosti, skôr som presvedčená o tom, že kazí chuť jedla. Ale existuje jedna výnimka - vegetky! veď skúste upiecť vegetky bez vegety to sa jednoducho nedá. Po dlhom čase ma dcéra presvedčila, že je načase oprášiť recept a tieto veľmi, veľmi návykové chrumkačky upiecť k Vianociam. Tak som sa nechala ukeceť a kúpila vegetu, ale ak sa rozhodnete tento recept vyskúšať a patríte medzi odporcov vegety vyskúšajte to bez nej. Ja som to ešte neskúšala ale určite by to šlo. My si budeme pochutnávať na týchto vegetových, síce s mierou veď raz za niekoľko rokov trochu vegety nikoho nezabije :)





Na vegetky budeme potrebovať:

cesto:
500g polohrubej múky  
250g masla
200ml mlieka
2 malé lyžičky soli
1/2 malejlyžičky cukru
1 malá lyžička prášku do pečiva

všetky suroviny na cesto spolu zmiesime a rozdelíme na 6 bochníčkov

plnka:
250g tvrdého syra Eidam 45%
250g masla
1 lyžička červenej mletej papriky


syr nastrúhame a vymixujeme spolu so zmäknutým maslom a mletou paprikou, plnku  rozdelíme na 6 častí

posyp:
4 lyžice vegety
1 lyžička mletej rasce

keď máme všetko nachystané môžeme začať - 
každé cesto rozvaľkáme na tenúčko do obdĺžnika, potrieme plnkou a zrolujeme ako roládu
takto pripravené rolády treba dať do chladu, ja si každú roládu zabalím do fólie a dám do mrazničky aspoň na 2-3 hodiny ale kľudne aj na celú noc, potom ich síce treba nechať zase trochu zmäknúť ale také stuhnuté sa výborne krájajú na tenké kolieska
Stuhnuté rolády krájame na tenučké kolieska, kladieme na suchý plech, posypeme zmesou vegety a rasce  a pečieme na 220°C asi 7-8 minút, záleží aké tenké kolieska sme nakrájali

Pri pečení mi pomáhala Agátka, my s Agátkinou mamou sme vegetky krájali a ukladali na plechy a Agátka ich posýpala, tak nám to išlo šikovne od ruky. 
Piecť vegetky je totiž hrozná piplačka, ale vegetky okrem toho, že sú prudko návykové môžete aj dlhodobo skladovať. Stačí ich dať v plastovej nádobe do mrazáka. Potom hocikedy vybrať, prípadne odsypať a behom piatich minút ich môžete vy alebo vaša návšteva chrumkať.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára